Reisverslag: Johannesburg & Safari

We zijn ondertussen twee weken weer op Belgische grond, maar gezien ik toch nog heel wat vragen kreeg over ons tripje richting het prachtige Zuid-Afrika, leek het me tof hier een blog postje aan de wijden. Ik vertel jullie graag hoe we alles hebben gepland, geboekt en hoe de reis uiteindelijk verliep!

Mee met mama!

Laat ik misschien eerst even beginnen met de reden waarom we voor Zuid-Afrika zijn gegaan en waarom we er maar 3 nachten (ja, je leest het goed) verbleven. Mijn moeder, die sinds dit jaar 40 jaar voor KLM vliegt, gaat deze zomer met pensioen. Als personeel van een luchtvaartmaatschappij mag je, tegen een korting, zelf en met familie & vrienden reizen. Dit mag ook als je zelf werkt! Om te vieren dat ze met pensioen gaat, leek het ons een mooi en symbolisch gebaar om een “laatste” keer mee te gaan op night stop. Het was niet echt de laatste keer dat ze zou gaan vliegen, maar aangezien je enkel meekomt als er plaats over is in het vliegtuig, leek maart ons wel een goed moment om te proberen!

Zo gezegd zo gedaan, op haar vlucht naar Johannesburg gingen we mee! Deze night stop was lang genoeg om echt wat te gaan doen en zou echt een memorabele (werk)vakantie worden! We hadden in totaal 3 nachten, waarvan we de eerste avond heel laat pas in het hotel aankwamen.

Johannesburg

Gezien Johannesburg geen pretje is in het donker en je zelfs overdag erg goed moet oppassen als toerist (ook als local), besloten we de eerste nacht te slapen in Johannesburg zelf en pas de volgende ochtend, bij daglicht, door te gaan naar het Game Reserve.

De eerste nacht sliepen we dus gewoon in het crewhotel, waar de rest van de crew ook de volledige trip verbleef en mijn moeder sowieso al een kamer had. Voor ons was dit absoluut de meest logische keuze, maar als je beslist van meteen door te gaan naar één van de omliggende Game parken, zou ik je een hotel aanraden wat lekker dicht bij de luchthaven ligt. Zo heb je geen gedoe met het vinden van een veilige taxi en ben je al lekker centraal voor je route van de volgende dag.

Vliegen i.p.v. rijden

Omdat we zo weinig tijd hadden, wilden we uiteraard geen minuut verspillen en besloten we te gaan vliegen naar Madikwe Game Reserve. Eén van de mooiste en grootste wild parken op een redelijke afstand van Johannesburg af. Zeker ook een giga aanrader als je wat meer tijd hebt!

De vlucht van Johannesburg naar Madikwe Game Reserve duurt ongeveer een uurtje, maar die tijd vliegt voorbij! Omdat je vliegt met een super klein vliegtuigje, waar maximaal zo’n 10 personen in passen, vlieg je ook niet zo hoog boven de grond als met een echt lijntoestel. Het uitzicht is dan ook adembenemend! Bij het landen in Madikwe stonden ons al 2 giraffen op te wachten naast de landingsbaan…. Whaaat?! Als je wilt gaan rijden, doe je er gemiddeld zo’n 4h30 uur over.

Ik kan dan ook iedereen, die wat meer wil uitgeven, aanraden minstens 1 keer te gaan vliegen! Je bent namelijk niet verplicht in de beide richtingen de vlucht te boeken en alle lodges in Madikwe Game Reserve, bieden een shuttle aan heen- en terug naar Johannesburg. De vlucht moet je echt beschouwen als een activiteit op zich, het is zo leuk om te doen!

Zelf zijn we gaan vliegen met Federal Air. Een top keuze achteraf gezien! Hun “Terminal” waarin je wacht is eigenlijk een prachtige lounge, met buffet, terras en zelfs een volledig bereid ontbijt of lunch! Wij besloten heerlijk te gaan wachten in de tuin onder een parasol met uitzicht op het vliegtuigje waar we mee zouden gaan vliegen. Echt een vakantie feeling zo!

Bij het landen in Madikwe stonden ons al 2 giraffen op te wachten naast de landingsbaan…. Whaaat?!”

Madikwe Game Reserve

In Madikwe Game Reserve heb je de keuze uit een heleboel verschillende lodges waarin je kan overnachten. Hier merk je in het park verder niks van… Af en toe rij je met de jeep eens een lodge voorbij, maar dit is absoluut niet storend voor het landschap of het uitzicht. De meeste zijn gigantisch goed verborgen en merk je niet eens dat ze er zijn.

Zelf gingen we voor de 3 daagse/ 2 nachten safari in Jaci’s Tree Lodges. Een prachtige safari lodge waarbij je in een luxe boomhut slaapt. Wauw!
Vanaf het moment dat je afgehaald wordt van je vliegtuigje, tot het moment dat je weer weg gaat, wordt je hier volledig in de watten gelegd.

De dagen daar zien er altijd ongeveer hetzelfde uit en ik kon hier wel héél gemakkelijk aan wennen!

5h00: Wake-up call;
5h-5h30: Koffie, thee en een paar kleine hapjes;
5h30: Begin van je “Morning drive”, een safari rit in jeep met zonsopgang. Onderweg stop je sowieso 1 maal voor een uitgebreide koffie en thee stop met vers gemaakte baksels;
10h00: Brunch
16h00: High Tea met allemaal zalige kleine hapjes!
16h30: “Evening drive”, safari rit bij zonsondergang. Tijdens de zonsondergang kiest je gids een prachtige plekje voor het aperitief met wat voor soort drankje je maar wilt! Hierbij kunnen uiteraard ook de hapjes niet ontbreken!
21h00: Diner

Bij het aankomen in de lodge konden we zo aanschuiven bij de brunch en liepen we het programma van daar verder af. Op de dag dat we weer weg gingen, werden we na de brunch weer afgezet. Zo hadden we in totaal 4 Game Drives op ons programma staan!

We zijn op onze Drives ZOVEEL dieren tegengekomen! Ik waande me letterlijk in een film. Ook mochten we aangeven bij de gids welk dier we graag wilden zien, daar speelde hij dan weer een beetje op in en probeerde onze wensen zo goed mogelijk te vervullen! Hij is zelfs overdag, terwijl wij lekker aan het zwembad lagen, op zoek gegaan naar Cheetah’s zodat we de locatie op onze avond Drive snel konden vinden.

Dit was echt een vakantie om nooit te vergeten! Het plannen en boeken hebben wij allemaal via mail gedaan. Alle partijen gaven enorm snel antwoord (er is ook maar 1 uurtje tijdsverschil) en de betalingen die op voorhand moesten gebeuren, waren veilig en duidelijk aangegeven. We hebben hiervoor echt zoveel mogelijk op voorhand proberen te regelen. Veilige taxi’s en busjes regel je best via je hotel. Je kan deze kosten gemakkelijk op je kamer laten zetten en het hotel betaald dan de chauffeur voor je. Zo voorkom je hachelijke situaties achteraf!

Ik hoop jullie met deze blogpost wat info gegeven te hebben! Uiteraard, als er nog vragen zijn, stel ze dan gerust bij de comments! Voor meer beelden en mooie beestjes, check mijn vlog!